torsdag, augusti 12, 2010

Ränderna går aldrig ur!

Den ordväxling som nu utspelar sig mellan Östran och Barometerns ledarsidor visar hur ovan majoriteten i Kalmar är vid att bli kritiserad. Men partiföreträdarna ligger och trycker, och vill känna av den allmänna opinionen innan man uttalar sig.

Jag var den första som blev utpekad som terriertik i Akinders uppnosat, och det var då många som upprördes över sättet att angripa mig. Nu är det ingen som reagerar längre, så det finns en tillvänjning även på detta område.
Det är nog ingen av de som följer politiken, som tror att fullmäktiges presidium fattat ett självständigt beslut, utan en viss ärendebrist beror naturligtvis på att Johan Persson valt att ställa in arbetsutskott och kommunstyrelse som också är beredande.

Vad har jag då gjort? Jag har meddelat tidningarna om vad jag tycker om de inställda sammanträden som nu vållat en befogad debatt. Min åsikt att det inte är brist på ärenden utan brist på politiskt mod. Man vill inte ha några kritiska frågor eller känsliga ärenden före valet.

Jag är mycket glad att detta givit upphov till en diskussion, där jag skulle önska att vi kunde reflektera mycket mera över den politiska processen och fullmäktiges roll.
Men det speglar hur debattklimatet varit under hela perioden. Djup indignation om att någon har en annan åsikt,har präglat maktens sätt att reagera över att jag företräder och driver en liberal politik.Jag räknar nog med att jag denna gång får in en notis med mina skäl i tidningen.Jag kommer i fortsättningen att lägga in de inlämnade materialen på min hemsida om jag inte får in dem i tidningen.Jag har en skyldighet att visa medlemmar och de som valt mig hur jag agerat.


Folkpartiet liberalerna är sprunget ur kampen för fri och lika rösträtt och vi diskuterar ofta demokratifrågor inom partiet. Kanhända det är skälet till att jag reagerat mera på bristande öppenhet i processen och på det plötsligt inställda fullmäktigemötet. Att även de nya moderaterna skyndar till socialdemokraternas försvar visar bara att ränderna går aldrig ur.

Inga kommentarer: